Bestuursorgaan van çavaria
Heb je zin om mee het beleid van onze organisatie aan te sturen en een spilfunctie te vervullen in de Vlaamse LGBTI+ beweging?
Dan zoeken wij jou als nieuwe bestuurder voor ons bestuursorgaan!
Op deze pagina vind je meer informatie over de rol van ons bestuursorgaan, het profiel dat we zoeken en over de praktische procedure.
Interesse? In april 2024 wordt ons nieuw bestuursorgaan verkozen.
Çavaria vzw heeft een Bestuursorgaan, dat uit maximaal 24 personen is samengesteld. Deze bestuurders komen uit twee categorieën.
- maximum 12 bestuurders vanuit de regenbooghuizen of indien van toepassing de regionale afdeling *
- maximum 12 bestuurders met thematische expertise *
(*) Çavaria moedigt een evenwichtige verdeling van gender ten zeerste aan. Daarom mogen de bestuurders van éénzelfde regionale afdeling nooit dezelfde genderidentiteit hebben. Verder mogen onder de bestuurders met thematische expertise maximaal zes personen dezelfde genderidentiteit hebben.
ROL VAN HET BESTUURSORGAAN
De Algemene Vergadering (AV) is het hoogste orgaan van de organisatie. In die zin bepaalt de AV de missie van de vereniging: waar moet çavaria vzw heen? De AV heeft ook een controlefunctie op het werk van het bestuursorgaan van çavaria.
Het bestuursorgaan staat in voor de algemene strategie en bepaalt de koers van de vereniging: hoe moet çavaria vzw daar geraken? Het bestuursorgaan van çavaria beslist dus over de strategie van de vereniging in samenhang met de strategische doelstellingen van de organisatie. Het bestuursorgaan overziet de goede implementatie ervan door het management: opvolgen, evalueren en bijsturen van de koers. De algemeen coördinator is verantwoordelijk voor een goed beheer van de organisatie.
Deze inhoudelijke en strategische beslissingen worden genomen op basis van input van het team, expertise van derden en eigen kennis en inzicht. Beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering gebeuren door het team van çavaria, en de vrijwilligerswerkgroepen bij de teams: welke mogelijkheden zijn er om er te geraken en uiteindelijk ervoor zorgen dát we er geraken.
Statutair en wettelijk gezien heeft het bestuursorgaan van çavaria:
- een algemene bevoegdheid inzake het bestuur en de vertegenwoordiging van de vereniging;
- een restbevoegdheid: het bestuursorgaan is bevoegd voor alle aangelegenheden die de wet niet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering verleent;
- en is in het bijzonder bevoegd voor het opstellen en het wijzigen van het intern reglement
In het intern reglement van çavaria zijn nog een aantal bijkomende taken voor het bestuursorgaan toegevoegd. Het bestuursorgaan staat onder meer in voor:
- een toekomstgerichte werking van çavaria;
- het ontwerp, de opvolging en de evaluatie van het jaarprogramma van çavaria;
- de inhoudelijke begeleiding van het team van çavaria;
- het stimuleren van de werking van de inhoudelijke werkgroepen die ze heeft opgericht;
- het oprichten van werkgroepen bij de teams van çavaria;
- voorbereiding van de Algemene Vergadering met, onder meer het opstellen van de agenda, de goedkeuring van het ontwerp van begroting, en de bundeling van eventuele voorstellen tot statutenwijziging conform de bepalingen in de wet en de statuten.
- beoordeling toetredingsaanvragen van landelijke verenigingen
- schorsen van een opdrachtgevende groep tot de eerstvolgende Algemene Vergadering
- het benoemen van twee co-voorzitters, een secretaris, een penningmeester en een personeelsverantwoordelijke binnen het bestuursorgaan
Binnen het bestuursorgaan van çavaria worden verschillende functies verdeeld.
- Twee co-voorzitters met verschillende genderidentiteit (werking bestuursorgaan van çavaria, agenda en voorzitten vergadering)
- Financieel verantwoordelijke (bestuursorgaan informeren, coördinator ondersteunen)
- Personeelsverantwoordelijke (bestuursorgaan informeren, coördinator ondersteunen, functionering coördinator en ‘hoger beroep’ in geval van conflicten met coördinator)
- Secretaris/verslagnemer
Thema's die besproken worden: traject beleidsplan en zakelijk plan, missie en visie van çavaria, bekijken jaarplan, jaarverslag, begroting en afrekening, afvaardiging in andere vzw’s, programma Algemene Vergadering...
Het bestuursorgaan komt ongeveer maandelijks samen, afwisselend op een weekavond of een zaterdag (overdag). De samenkomsten zijn een combinatie van online en fysiek.
PROFIEL BESTUURSORGAAN
We streven naar een bestuursorgaan met de volgende kenmerken:
- een evenwicht in termen van genderidentiteit (maximum 6 experts met dezelfde genderidentiteit, 2 personen met een verschillende genderidentiteit vanuit de regio's)
- een divers samengesteld bestuursorgaan in termen van gender, leeftijd, socio-economische situatie, etnisch-culturele achtergrond en handicap
- aanwezigheid van expertise op het vlak van bestuur en organisatie-management, inhoudelijke expertise en ervaringsgerichte expertise op vlak van seksuele oriëntatie en genderidentiteit
We proberen om bovenstaande kenmerken zo goed mogelijk in het bestuursorgaan in te bouwen. Dit vormt de basis om een gemotiveerd advies te geven vanuit het bestuursorgaan aan de Algemene Vergadering.
PROCEDURE PRAKTISCH
1. Ben je kandidaat voor je regenbooghuis of regionale afdeling (Brussel of West-Vlaanderen)?
- Laat dan weten aan het huis in kwestie dat je graag kandidaat bent. Elk huis selecteert kandidaten volgens eigen interne afspraken (contactgegevens vind je hier). Regionale afdelingen kunnen zich kandidaat stellen bij de verantwoordelijke voor hun regio.
- De kandidaturen worden gestemd op een vergadering waar alle aangesloten verenigingen voor uitgenodigd zijn. Er worden 2 kandidaten per huis of regio gekozen, met een verschillende genderidentiteit.
- De namen van de twee kandidaten worden ten laatste 22 maart 2024 doorgegeven aan het bestuursorgaan.
- Op de AV van 20 april 2024 worden 2 kandidaten per huis of regionale afdeling gestemd (maximum 12 personen in totaal).
2. Ben je kandidaat bestuurder met thematische expertise?
- Vul dan het onderstaande formulier in om je kandidaat te stellen, ten laatste op maandag 4 maart 2024.
- Het is mogelijk dat je uitgenodigd wordt voor een kennismakingsgesprek met een adviserende commissie (met minstens een bestuurder en iemand die niet betrokken is bij bestuur of personeelsteam). Deze commissie bezorgt hun advies aan het bestuursorgaan tegen 23 maart 2024.
- Op het bestuursorgaan van 23 maart 2024 wordt een gemotiveerd advies geformuleerd aan de Algemene Vergadering. Als kandidaat bestuurder met thematische expertise word je op de hoogte gesteld van dit advies, en kan je beslissen of je kandidatuur naar de AV gaat of niet.
- Op de AV van 20 april 2024 worden maximaal 12 bestuurders gekozen met thematische expertise, waarvan maximum 6 met dezelfde genderidentiteit.
Kandidaat-bestuurders hoeven geen lid-deelgenoot te zijn van de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering beslist uiteindelijk finaal welke kandidaten ze aanvaardt als bestuurder en dit bij gewone meerderheid.
Alle info vind je terug in de statuten en het intern reglement van çavaria vzw (zie de pagina van de Algemene Vergadering).