Paars op school

Wat is PAARS?
PAARSis een campagne georganiseerd door PAARS vzw die oproept om op 17 mei, de internationale dag tegen LGBTI+ fobie, de kleur paars te dragen om zo te tonen dat iedereen erbij hoort en zichzelf mag zijn. De kleur PAARS komt uit de regenboogvlag en symboliseert kracht en moed die je nodig hebt om op te komen voor jezelf en te zijn wie je bent.
Heel wat scholen en jeugdwerkorganisaties doen jaarlijks mee met de actie paars en organiseren naast het dragen van paarse kleding ook activiteiten die aandacht vragen voor de acceptatie van LGBTI+ personen. Op deze pagina focussen wij ons op de onderwijscontext.
Meer informatie terugvinden op de website van PAARS. https://www.paars.today/
Waarom?
Allereerst kan PAARS helpen om een cultuur van respect, inclusie en acceptatie te bevorderen. Dit kan bijdragen aan het verminderen van discriminatie, pesten en uitsluiting op basis van seksuele oriëntatie of genderidentiteit en kan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen verbeteren. Daarnaast kan de actie PAARS helpen om een gemeenschappelijk doel te creëren en de schoolgemeenschap samen te brengen, wat kan bijdragen aan een positieve en ondersteunende sfeer op school. Bovendien kan de actie bijdragen aan de ontwikkeling van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden, zoals empathie en respect voor diversiteit, wat kan bijdragen aan de persoonlijke groei van leerlingen en hen voorbereiden op de complexe en diverse samenleving waarin we leven.
De weken voor paars
Om er voor te zorgen dat de campagne Paars een succesvolle dag wordt zorg je als school best voor de inhoudelijke omkadering. Door dit in de weken voor 17 mei te organiseren zorg je voor meer gedragenheid en context over de actie.
Communicatie
Je kan de actie Paars proactief promoten onder de leerlingen, ouders en medewerkers van de school. Dit kan bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, posters en sociale media. Hierdoor kan je het belang en het doel van de actie toelichten en de visie/beleid van de school daar aan koppelen. Als er linken zijn met het pedagogisch project van de school kan je daar ook naar verwijzen.
TIP: voorzie een contactpersoon binnen het schoolteam waar ouder(s) en of verzorgers bij terecht kunnen voor vragen.
Aandacht in de lessen
Gebruik de weken voor paars om extra informatie en duiding geven in de lessen. De klassentitularissen kunnen met de klas nadenken over de invulling van 17 mei en extra informatie geven waarom de school deze actie organiseert. Op die manier kan je eventuele vragen van leerlingen op voorhand al beantwoorden.
TIP: Denk samen met de leerlingen na over hoe ze er samen voor kunnen zorgen dat de actiedag een veilige dag is voor alle leerlingen.
Leg linken met andere thema’s
Paars kan ook een aanleiding zijn om linken te leggen met andere diversiteitsthema’s die leven in de school. Betrek leerlingen en personeel om initiatieven rond diversiteit te bevorderen bijvoorbeeld door het opzetten van een werkgroep diversiteit en inclusie die heel het jaar door verschillende thema’s kan uitlichten op school.

Extra begeleiding nodig?
Je kan een beroep doen op KLIQ om te werken aan een LGBTI+ inclusief schoolklimaat. KLIQ is het advies- en vormingscentrum van çavaria. Wil je meer weten over wat KLIQ voor je school kan betekenen? Neem dan onze onderwijsbrochure eens door: https://kliqvzw.be/onderwijsbrochure