FAQ Beweging

Vraagteken in het midden met papieren vliegers errond

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen en bijhorende antwoorden voor aangesloten verenigingen van çavaria! 

Materieel

We hebben geen keuken in het Regenbooghuis. Wat kan een oplossing zijn?

  • Mobiele kookplaten om bijvoorbeeld soep op te warmen.
  • Samenwerking met Huis van de Mens.
  • Samenwerking met een ontmoetingscentrum (OC). Let hiervoor op de kostprijs!
  • Samenwerking met jeugdwerklocaties.
  • Zorg ervoor dat je wettelijk in orde bent: draaiboek, hygiëne, …

Wat is een goedkope en duurzame oplossing voor de stockage van ons materiaal?

  • Neem contact op met je gemeente: zij kunnen misschien een stockageplaats voorzien voor een container.
  • Misschien is er een vrijwilliger die ruimte heeft om spullen op te slaan. Houd dan wel een inventaris bij, zodat jullie weten welk materiaal waar staat.

Waar kunnen we klein materiaal kopen, huren of lenen?

  • Provinciale of stedelijke uitleendienst: handig voor stoelen, tafels, herbruikbare bekers, enz.
  • Freecycle en andere Facebookgroepen zoals ‘çavaria beweegt’: hier kan je een oproep lanceren.
  • Stel de vraag aan andere verenigingen, in je eigen provincie of daarbuiten. Zij hebben misschien het materiaal dat je zoekt, of zij hebben misschien de denkoefening al eens gedaan en weten waar je best terecht kan om jouw materiaal te bekomen.

Communicatie

Hoe maken we een groter event bekend bij een breder publiek?

  • UIT-kalender (‘UIT in Vlaanderen’): wanneer je hier de hashtag #cavaria gebruikt, verschijnt jullie activiteit ook op onze kalender.
  • Maak optimaal gebruik van sociale media: Facebook, Instagram, TikTok, … Sommige evenementen zijn ook geschikt om aan te kondigen via LinkedIN – dit wordt nogal eens over het hoofd gezien.
  • Eén keer in de maand stuurt çavaria een korte nieuwsbrief uit: ‘çavaria beweegt’; daarin worden soms ook bijzondere activiteiten opgenomen van aangesloten lidverenigingen.
  • Denk ook aan niet-digitale kanalen zoals affiches, flyers, enz. indien jullie daar budget voor hebben.

Hoe kunnen we met andere LGBTI+ verenigingen in contact komen?

  • De makkelijkste weg is via de Facebookgroep ‘çavaria beweegt’.
  • Op de website van çavaria vind je ook de contactgegevens van de verenigingen. Het is daarom belangrijk dat elke vereniging checkt of hun gegevens nog up-to-date zijn. Indien deze gegevens niet meer actueel zijn, stuur dan een e-mail naar jullie verenigingscoach met de juiste gegevens. Deze publiceert ze dan op onze website.
  • Als je graag een samenkomst organiseert met andere verenigingen, maar je weet niet meteen hoe je hieraan moet beginnen, dan kan jullie verenigingscoach helpen.

Wat moet er besproken worden op een vergadering en wat beslis je zelf?

  • Dit is afhankelijk van de grootte van jouw vereniging, wat jullie belangrijk vinden in jullie beleid, hoe jullie participatie zien in jullie vereniging, hoe vaak jullie een vergadering inplannen, ...
  • Sommige verenigingen vinden het belangrijk om zoveel mogelijk inbreng en beslissingsrecht gedeeld te maken: met vrijwilligers, deelnemers en bestuur. Anderen vinden dit geen prioriteit en houden de meeste beslissingen bij de kernvrijwilligers of het bestuur.
  • Vind je het moeilijk om hier een onderscheid in te maken en weet je niet zo goed hoe je dit bepaalt? Jouw verenigingscoach kan deze denkoefening samen met jou doen.

Locatie

Waar vinden we ruimtes voor tentoonstellingen, lezingen, … ?

  • De meeste gemeenten beschikken over culturele centra, gemeentezalen of polyvalente zalen, bibliotheken met tentoonstellingsruimte en vergaderzalen in dienstencentra of buurthuizen. Je kan daarnaar informeren bij de contactpersoon van de dienst Cultuur, de dienst Evenementen of de dienst Vrije Tijd. Weet je niet bij wie je terecht kan? De gemeentelijke onthaalbalie kan je doorverwijzen.
  • Tip: socioculturele verenigingen krijgen vaak subsidiemogelijkheden of kortingen. Vraag dit zeker na bij jouw gemeente!
  • Culturele centra zijn vaak autonoom beheerd. Zij bieden onder andere professioneel uitgeruste zalen, tentoonstellingsruimtes en technische ondersteuning. Contactpersonen hier zijn bijvoorbeeld de programmator publiekswerking of de zaalverantwoordelijke.
  • Soms (maar dat is uitzonderlijk) kan je ook bij de provincie terecht: zij beschikken over provinciale domeinen of cultuurhuizen. De contactpersoon hier is die van de provinciale dienst Cultuur of de provinciale dienst Erfgoed.
  • Daarnaast zijn er heel wat privépartners, zoals bibliotheken, kunstgalerijen, kerkelijke infrastructuur, lokale dienstencentra, buurthuizen en regionale cultuurhuizen.
  • Ook sommige scholen stellen hun infrastructuur ter beschikking buiten de lesuren, vooral bij educatieve of maatschappelijke thema’s.
  • Steunpunten zoals Socius, het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk of Kunstwerkt kunnen je wegwijs maken of in contact brengen met relevante actoren.
  • Nog enkele praktische tips: plan tijdig, check de technische voorzieningen, vraag naar publiekscapaciteit en toegankelijkheid en onderzoek of de ruimte gratis is voor erkende verenigingen.

Hoe vinden we een locatie die toegankelijk is voor rolstoelgebruikers?

  • Je kan gebruik maken van bestaande databanken, zoals die van Inter en Visit Flanders: www.inter.vlaanderen/toegankelijkheidslabel en www.toevla.be .
  • Je kan informatie opvragen bij lokale besturen. Heel wat gemeenten houden zelf een lijst bij van gemeentelijke infrastructuur en hun toegankelijkheid. Vraag daarbij specifiek naar drempelvrije toegang, automatische deuren en rolstoeltoegankelijke toiletten. De contactpersoon is vaak die van de dienst Cultuur, de dienst Vrije Tijd of de dienst Gelijke Kansen. In sommige gemeenten is er ook een ambtenaar Diversiteit of een ambtenaar Toegankelijkheid.
  • Als je structureel wil inzetten op inclusie, kan je contact opnemen met Inter of met Konekt: www.vlaanderen.be/inter of www.konekt.be/nl . Zij geven advies en kunnen locaties mee screenen.
  • Nog enkele praktische tips: vraag altijd een toegankelijkheidsfiche op bij de verhuurder of de uitbater van de locatie; bezoek de locatie op voorhand (neem een ervaringsdeskundige mee!); check ook op nabijgelegen parkeerplaatsen voor mindervaliden en op bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
  • Vergeet je inclusieve communicatie niet: meld dat de locatie rolstoeltoegankelijk is, of geef eerlijk aan: “De locatie is gedeeltelijk toegankelijk – er is geen aangepast toilet.” Voeg eventueel de vraag toe of deelnemers aan het evenement specifieke noden hebben.

Hoe blijven onze activiteiten laagdrempelig, toegankelijk en veilig?

  • Laagdrempeligheid: gebruik duidelijke, eenvoudige taal; vermijd vakjargon; organiseer op laagdrempelige locaties; voorzie gratis deelname of een symbolische bijdrage, of werk volgens het pay-what-you-can-principe; bied een inloopmoment of kennismaking aan; werk met (vertrouwde) aanspreekpersonen.
  • Toegankelijkheid: zorg voor een toegankelijke locatie; voorzie rustruimtes, aangepast sanitair en duidelijke bewegwijzering; geef deelnemers de kans om op voorhand info op te vragen of vragen te stellen; overweeg een tolk Vlaamse Gebarentaal.
  • Veiligheid: stel heldere gedragsregels op; zorg voor zichtbare aanspreekpersonen op het evenement; spreek ongewenst gedrag consequent en respectvol aan; werk met zogenaamde ‘veiligheidsrollen’ (moderator, buddy, omstaander); train vrijwilligers in inclusieve communicatie en omstaandersgedrag (beide trainingen kan je als aangesloten lidvereniging gratis aanvragen bij ons vormings- en adviescentrum KLIQ).

Geld

Kan iemand onze vereniging opnemen in hun erfenis?

Ja, dat kan. De vereniging moet dan wel een rechtspersoonlijkheid bezitten (dus een vzw zijn), en mag geen commercieel doel nastreven.

Kan je een fiscaal attest krijgen bij sponsoring?

Bij giften (met fiscaal attest) geniet je deels van een belastingvermindering op dat bedrag. Een fiscaal attest kan alleen gebruikt worden bij een vzw; voor een feitelijke vereniging is dit een zogenaamd ‘sponsorbewijs’. Via het sponsorbewijs kan een zaak dat bedrag in hun boekhouding schrijven als onkost. Meer uitleg vind je op www.dexxter.be/sponsoring-of-gift-in-een-eenmanszaak

Algemene fondsenwerving: hoe, waar en wanneer?

  • Hoe?
    • Online donatieknoppen via sociale media of website
    • QR-codes op affiches of nieuwsbrieven
    • Eénmalige of maandelijkse giften via overschrijving of domiciliëring
    • Lidgeld (werk eventueel met een solidariteitstarief (vrije bijdrage))
    • Crowdfundingcampagne
    • Benefietevenementen (optreden, kwis, diner, …). Koppel hierbij zichtbaarheid aan steun: “Steun met je ticket onze vereniging!”
    • Verkoopacties (koekjes, kalenders, T-shirts, kunst, …)
    • Zoek structurele steunpartners zoals lokale ondernemers of handelaars (‘vrienden van de vereniging’) in ruil voor een logo op de flyer, een standplaats op een evenement, een vermelding in de nieuwsbrief, …
  • Waar?
    • Gemeente of stad
    • Lokale handelaars, bedrijven of serviceclubs
    • Netwerk van sympathisanten: leden, vrijwilligers, bezoekers, LGBTI+ personen of bondgenoten die niet actief betrokken zijn, maar wél willen steunen
    • Online publiek: sociale media, nieuwsbriefabonnees, de website van de vereniging, crowdfundingplatform
  • Wanneer?
    • Begin van het jaar, wanneer mensen goede voornemens maken of hun budget plannen
    • Voor een concreet project of mijlpaal: jubileum, boek, herdenking, …
    • Rond symbolische dagen: IDAHOT, Coming Out Day, De Warmste Week, Trans Day of Visibility, Pride-dagen
    • Eindejaar: veel mensen doen dan extra giften
  • Nog enkele praktische tips
    • Wees transparant over waarvoor het geld dient.
    • Vertel een verhaal: wat doet jullie vereniging concreet? Wie helpen jullie? Wat is de impact?
    • Maak gebruik van visuele content.
    • Maak het persoonlijk.

.