Beleid en melding ongewenst gedrag

persoon met serieuze blik

Çavaria heeft een beleid ongewenst gedrag. Hiermee willen we discriminatie en grensoverschrijdend gedrag vermijden en aanpakken. Het beleid geldt voor personeelsleden van çavaria, voor vrijwilligers en lidverenigingen, voor partners en dienstverleners en voor deelnemers aan çavaria’s activiteiten. Het beleid bevat een procedure voor meldingen en stappenplan om meldingen te behandelen.  

Wil je een melding doen? Meer weten over ons beleid, wat we verstaan onder ongewenst gedrag, wat er met je melding gebeurt? Je vindt het op deze pagina.

Wat is het beleid ongewenst gedrag?

Çavaria’s ‘beleid ongewenst gedrag’ beschrijft welk gedrag çavaria niet aanvaardt in haar werking. Het zegt ook wat we doen om zo’n gedrag te voorkomen of om ermee om te gaan als er ongewenst gedrag voorkomt. 

Wat vindt çavaria ongewenst gedrag en aanvaarden we niet?

'Ongewenst gedrag' is voor çavaria zowel discriminatie als grensoverschrijdend gedrag.  

Discriminatie is het ongelijk of oneerlijk behandelen van iemand omwille van eigenschappen van die persoon, zoals hun seksuele voorkeur, huidskleur, inkomen of de gezondheid.  

Dan kan op een directe manier. Bijvoorbeeld wanneer een verhuurder niet wil verhuren aan iemand omdat die trans is.  

Dat kan op een indirecte manier. Bijvoorbeeld als een café geen dieren toelaat. In dat geval is die ruimte niet toegankelijk voor mensen met een assistentiehond. 

Çavaria laat niet toe dat iemand:  

  • direct discrimineert 
  • indirect discrimineert 
  • anderen aanzet of de opdracht geeft om te discrimineren 
  • weigert om redelijke aanpassingen te doen 
  • pest 

We baseren ons hiervoor onder andere op wetgeving en uitleg van instellingen die discriminatie bestrijden zoals: 

Grensoverschrijdend gedrag is gedrag dat de persoon die het meemaakt als gedwongen of ongewenst ervaart. Het zorgt voor een bedreigende, vijandige, beledigende, sociaal onveilige of kwetsende situatie. Zo’n gedrag kan seksueel grensoverschrijdend zijn wanneer één van de drie voorwaarden voor een positieve seksuele interactie ontbreken: 

  1. Wederzijdse instemming:  

Akkoord gaan kan expliciet (bijvoorbeeld door mondelinge toestemming) of impliciet (bijvoorbeeld door terug te flirten) 

  1. Vrijwilligheid:  

Niemand wordt gedwongen, overtuigd of onder druk gezet 

  1. Gelijkwaardigheid:  

Alle betrokkenen zijn “aan elkaar gewaagd.” Er is geen groot verschil in aantal (tussen de betrokkenen), autoriteit, macht, (werk)ervaring, intelligentie, leeftijd, fysieke, cognitieve of emotionele ontwikkeling. 

Waarom heeft çavaria een beleid over ongewenst gedrag?

Çavaria wil dat iedereen in onze organisatie zichzelf kan zijn. We willen dat al onze activiteiten zo veilig mogelijk zijn voor iedereen die eraan deelneemt. Dat gaat over … 

  • onze evenementen 
  • onze werkgroepen en andere samenwerkingen met vrijwilligers 
  • over onze lobbyactiviteiten 
  • over onze  vormingen 
  • de werking van de groepen die aangesloten zijn bij çavaria 
  • ... 

Met ons beleid ongewenst gedrag willen we de wettelijke verplichtingen naleven, zoals het verbod op discriminatie. Maar we willen ook een voorbeeldrol opnemen en verder gaan dan wat in de wet staat. We willen elk soort gedrag tegengaan dat mensen verhindert om zichzelf te zijn.  

Wanneer en voor wie geldt het beleid ongewenst gedrag?

Het beleid ongewenst gedrag geldt tijdens activiteiten die çavaria organiseert of activiteiten die gelinkt kunnen worden aan çavaria.  

Dit betekent dat we bijvoorbeeld geen ongewenst gedrag toestaan: 

  • op vergaderingen die çavaria organiseert 
  • in communicatie door teamleden en vrijwilligers van çavaria wanneer ze werken of vrijwilligerswerk doen voor çavaria 
  • op evenementen van çavaria 
  • in de werking van aangesloten groepen (lidverenigingen) 
  • in een project waarin çavaria partner is. 

Het beleid geldt voor: 

  • personeelsleden van çavaria 
  • vrijwilligers van çavaria 
  • deelnemers aan evenementen van çavaria 
  • groepen aangesloten bij çavaria 
  • partners van çavaria 
  • dienstverleners waarmee çavaria samenwerkt. 

Waar kan je melding doen van ongewenst gedrag in de werking van çavaria? 

Je kan melding doen via een formulier

In dat meldingsformulier kan je aangeven… 

  • of je het ongewenst gedrag zelf meemaakte of niet 
  • waar en wanneer het gedrag gebeurde 
  • wat er precies gebeurde 
  • wat je verwachtingen zijn van çavaria 
  • hoe je op de hoogte wil blijven van wat er gebeurt met je melding 

Ben je vrijwilliger van een werkgroep van çavaria of lid van een vereniging die aangesloten is bij çavaria?  

Je kan ongewenst gedrag melden via een mail naar je vrijwilligersverantwoordelijke of verenigingscoach bij Lumi, KLIQ of çavaria. 

Wat gebeurt er met je melding?  

Meld je anoniem? Dan komt je melding terecht bij de Lumi-medewerkers. 

Meld je niet anoniem? Dan komt je melding terecht bij een teamlid van çavaria. We noemen die persoon het aanspreekpunt. Wie het aanspreekpunt is, hangt af van de situatie waarover de melding gaat.

Wie zijn de verschillende aanspreekpunten?

Over wie gaat de melding? Aanspreekpunt naar wie je kan mailen en die de melding verder opvolgt 
een vrijwilliger van een werkgroep van çavaria 

de vrijwilligerscoördinatoren van de werkgroep of 

de coördinator beweging, KLIQ en Lumi 

een aangesloten groep 

de verenigingscoaches of 

de coördinator beweging, KLIQ en Lumi 

een deelnemer of vrijwilliger op een evenement van çavaria dat afgelopen is, zoals een focusgroep, trefdagen, feesten, een studiedag, een vorming… de coördinator beweging, KLIQ en Lumi  
een partnerorganisatie van çavaria de betrokken coördinator 
een leverancier van çavaria de zakelijk coördinator 
een personeelslid van çavaria 

de teamcoördinator van dat teamlid of 

de medewerker personeel 

Na de melding, gebeurt het volgende: 

  1. Het aanspreekpunt brengt de situatie in kaart 
  2. Het aanspreekpunt schat de ernst in van de situatie in 
  3. Het aanspreekpunt neemt samen met een kernteam binnen çavaria een beslissing over wat er moet gebeuren 
  4. Het aanspreekpunt zorgt dat de beslissing uitgevoerd wordt 
  5. Het aanspreekpunt doet nazorg met de betrokken personen  
  6. Het aanspreekpunt evalueert hoe we de situatie behandelden en stelt eventueel verbeterpunten voor. 

Heb je vragen over dit beleid? Dan kan je mailen naar [email protected]