Afscheid van ZIZO

Na bijna 30 jaar houdt ZIZO, het (online) magazine van çavaria, ermee op. ZIZO zorgde al die jaren voor meer zichtbaarheid van de LGBTI+ community en was een vaste waarde in het medialandschap voor LGBTI+ thema’s.

‘Ik heb ZIZO zien opgroeien tot een medium dat grenzen doorbrak en de LGBTI+ community het platform gaf dat we zo nodig hadden. Toen ZIZO begon in 1993 was homoseksualiteit nog veel meer taboe. Het thema en de mensen uit de LGBTI+ community kwamen amper aan bod in de media. Vandaag de dag zien we meer en meer representatie, ook in de mainstream media. Ze hebben hierbij een veel groter bereik dan ZIZO,’ zegt Yves Aerts, al 16 jaar algemeen coördinator bij çavaria.  

In onze maatschappij wordt onze community nog maar al te vaak gezien als ‘anders’. Media spelen dan ook een belangrijk rol in de maatschappelijke aanvaarding van de LGBTI+ community. ‘Te veel onderzoeken bevestigen dat het slecht gesteld is met het welzijn van LGBTI+ personen en dat ze nog al te vaak in aanraking komen met allerlei geweld. Media spelen een cruciale rol in de maatschappelijk acceptatie van onze diverse community,’ zegt Yves.  

Om ervoor te zorgen dat de representatie steeds op een kwalitatieve manier gebeurt, heeft çavaria ervoor gekozen extra in te zetten op samenwerking met de media.  ‘Zo krijgen we ruimte om meer in te gaan op vragen van mediamakers, advies te geven aan scenarioschrijvers, getuigenissen aan te leveren en zoveel meer. Daarmee bereiken we een pak meer mensen dan we met ZIZO konden bereiken.

Het was altijd al de bedoeling om ZIZO overbodig te maken. Nu is het zover: ZIZO is aan een natuurlijk einde gekomen.
Yves