De school is de ideale plek om het holebi- en transgenderthema bespreekbaar te maken, attitudes bij te stellen en stereotypen te doorbreken. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de directie en CLB-medewerkers spelen een belangrijke rol. 

Drie tot acht procent van de bevolking is holebi. Dat betekent dat dus ook heel wat van je leerlingen, hun ouders en het schoolpersoneel holebi zijn. Je hoeft ook zelf geen holebi te zijn om met het thema in aanraking te komen. Zowat iedereen kent wel een aantal holebi’s of transgenders in hun omgeving.

Holebi- en transgenderjongeren voelen zich niet altijd goed in hun vel. Sommigen worstelen met hun zelfaanvaarding, anderen zijn bang om het te vertellen aan hun omgeving. Depressieve gedachten en gevoelens komen bij deze leerlingen vaak voor. Ook holebi- en transgenderleerkrachten bevinden zich soms in een moeilijke positie. 

Een school waar holebi’s en transgenders welkom zijn en waar een open sfeer heerst, kan dus veel betekenen voor het welzijn van holebi- en transgenderleerlingen en hun leerkrachten.

Lesgeven over LGBT+?

Lesgeven over LGBT+-thema’s kan zowel op een impliciete (verweven in andere lessen) of een expliciete manier (een specifieke les rond het thema). De website Schooluitdekast.be reikt verschillende methodieken aan waarmee je leerlingen van 2,5 tot +18 op een leeftijdsadequate manier met het thema in contact brengt.

Vorming voor onderwijsprofessionals?

Bij çavaria is een gedetacheerde leerkracht aan de slag die instaat voor vorming en trajectbegeleiding op maat van jouw onderwijsinstelling. Van kleuter- tot volwassenenonderwijs of hogeschoolopleidingen, … samen met jouw onderwijsinstelling bepalen we een aanbod op maat. Meer info via [email protected]

Bachelor- of masterproef over LGBT+?

Fijn dat je een scriptie schrijft over een LGBT+-gerelateerd onderwerp. Op de verschillende pagina’s van onze site vind je heel wat info en brochures. Toch niet gevonden wat je zoekt? Neem eens een kijkje op de websites van Lumi , op Schooluitdekast.be of de website van het Transgender Infopunt. Masterstudenten en studenten uit de lerarenopleiding kunnen na het doornemen van de info op deze sites met specifieke vragen ook mailen naar: [email protected]

Çavaria peilde voor het eerst naar de schoolervaringen van LGBT+leerlingen* in het secundair onderwijs. Een groot deel van de respondenten voelt zich onveilig op school en de overgrote meerderheid hoort regelmatig LGBT+negatief taalgebruik.
Çavaria ontwikkelde in opdracht van minister voor Gelijke Kansen Liesbeth Homans de werkboekjes ‘ Sam ’ en ‘ Lily ’ voor het lager onderwijs. Sam is een jongen die een meisje wil zijn. Lily komt te weten dat haar broer homo is. Het doel van de werkboekjes is om het op een laagdrempelige en leuke