ZiZo: gezondheid

Flinke dosis Girl Power in het laatste printnummer van ZIZO

In de laatste week van april verschijnt het 146e nummer van ZIZO, dit is meteen het laatste printnummer van ZIZO. Voortaan gaat ZIZO uitsluitend digitaal verder. Maar eindigen doen we met een knal: 100 pagina's leesvoer over alle kleuren van de regenboog. 

Naast onze covergirl Dorianne Aussems, lees je ook interviews met deze sterke vrouwen in het nummer.

© ZIZO Girl Power
  • Jitske Van de Veire is sinds enkele maanden een van de ambassadeurs van Wel Jong Niet Hetero. ZIZO had een exclusief dubbelgesprek met Jitske en haar vader, radio- en tv-presentator Peter Van de Veire.
  • "Een kind is geen Tamagotchi die je zomaar eventjes in leven moet houden." In haar nieuwe roman 'Nachtouders' schrijft schrijfster Saskia De Coster over een lesbisch koppel dat met hun éénjarig zoontje naar Canada reist. Ze komen terecht op het hippie-eiland waar de donor van hun zoontje opgroeide en moeten op zoek naar een manier om zich als individu en als gezin staande te houden in deze bijzondere omgeving.  
  • Ulrike Lunacek over veertig jaar LGBTI+ en vrouwenrechtenactivisme en wat na de Europese verkiezingen: "We hebben al mooie dingen bereikt, maar de strijd is nog niet gestreden."
  • Columns van drie straffe madammen: Gaea Schoeters, Piya Deseure en Fleur Pierets.
© ZIZO Verkiezingen 2019
  • Met de Belgian Pride staan ook de regionale, federale en Europese verkiezingen voor de deur. Een moment om stil te staan bij de toekomst met de coördinatoren van de Belgische regenboogkoepels: Yves Aerts van çavaria (Vlaanderen), Tom Devroye van Arc-en-Ciel Wallonie (Wallonië) en Rachael Moore van RainbowHouse Brussels (Brussel).
  • Een gesprek met politicoloog Dave Sinardet over De Stemwijzer: Wat denken de partijen over seks, gender en welzijn?
  • De vier speerpunten van çavaria voor de verkiezingen 2019: onderwijs, welzijn, internationale solidariteit en een intersectionele aanpak.
© ZIZO En ook nog...
  • Een reportage over Boysproject, een Antwerps netwerk voor sekswerkers.
  • De finalisten van Mister Gay Belgium 2019 stellen zich voor.
  • Eenzaamheid bij LGBT+-personen, drie pakkende getuigenissen.
  • Joppe de Campeneere heeft lak aan voorgekauwde genderregels, en lapt op SPARKEL heteronormativiteit aan z’n hooggehakte laars.
  • Holebi- en trans representatie op de Vlaamse televisie: "Eigenlijk doen we het zo slecht nog niet!"
  • Drag en doof: Een sofagesprek met Lola McQueen.
  • We are family: Het fotoboek ‘The daily life of gay parents’ toont vijftig Nederlandse holebigezinnen.

Je kan een gratis exemplaar van ZIZO meenemen in onze afhaalpunten.

Bron: 

Eigen verslaggeving

ZiZoDorianne AussemsPeter Van de VeireSaskia De CosterLola McQueenJoppe De CampeneereçavariaRainbowHouse BrusselsArc-en-Ciel WallonieBoysprojectDave SinardetUlrike LunacekGerelateerd nieuws: ZIZO gaat digitaal verder

Diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven: De gelauwerde aanpak van Procter & Gamble

In oktober 2018 won P&G de KliQ Works Most Inclusive Employer of 2018 Award. KliQ Works is het programma van de vzw KliQ, die inclusie op de werkvloer promoot. Door middel van een inclusiescan kunnen bedrijven een analyse maken van hun beleid en praktijk. Politiezone Antwerpen en het Agentschap Overheidspersoneel van de Vlaamse Overheid eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Procter & Gamble company (P&G) is een multinational, en het kan haast niet anders of je gebruikt regelmatig een van hun producten – Van Ariel tot Vicks, van Always tot Pampers. In België is P&G vooral actief in het Brussels Innovation Center. Het is een van de belangrijkste innovatiecentra van de groep, gelegen in Strombeek-Bever, waar meer dan duizend mensen tewerkgesteld zijn.
 
ZIZO spreekt met twee P&G-medewerkers die mee voor dat goede resultaat tekenen. Lieven Meganck is HR sitemanager en Walter Nuyts, werkzaam in R&D, leidt mee het regenboognetwerk GABLE.

Blije gezichten toen P&G de KliQ Works Most Inclusive Employer of 2018 Award won. © ZIZO

Met deze prijs vormen jullie een voorbeeld voor andere bedrijven. Wat kunnen zij van jullie leren?

Meganck: “Onze bedrijfscultuur is gestoeld op waarden en principes waarin het respect voor elk individu ingebakken zit: ‘do the right thing’. Dat is een eerste punt, een sterke ethische bedrijfscultuur. Ten tweede: diversiteit en inclusie komen niet automatisch, maar door er constant en doelbewust hard werk van te maken.”

De eerste keer dat we met P&G meeliepen in de Belgian Pride was in 2015. We waren er niet met een praalwagen en deelden geen gratis producten uit, maar we stapten mee op met onze vlaggen en ballonnen en op onze T-shirts stond de slogan 'Labels are for Products, not People'. De respons die we kregen was overweldigend! - Sergio Barbarino

Daartoe is een regenboognetwerk opgericht?

 Nuyts: “Binnen P&G bestaat het GABLE-netwerk, wat staat voor Gay Ally Bisexual Lesbian and Transgender Employees. In België hebben we dat opgestart in 2012, na enkele landen zoals de VS en Groot-Brittannië. GABLE is al sinds de opstart een groot succes. Naar aanleiding van ons netwerk kreeg het navolging in andere Europese landen. Met de term ‘Ally’ geven we aan dat we ook sympathisanten zoeken, collega’s die zelf niet LGBT zijn maar die zich willen inzetten voor diversiteit. Voor hen is het namelijk vaak makkelijker om anderen te bereiken. De focus ligt op de brede community binnen P&G.”

Wat zijn de activiteiten rond diversiteit en in het bijzonder voor LGBT?

Meganck: “Wereldwijd staan diversiteit en inclusie binnen P&G centraal gedurende twee weken. Het is belangrijk om daar gedurende een moment in het jaar op te focussen. Dat kan op allerlei manieren: via training, bewustwording, communicatie, ...”

Nuyts: “Met het GABLE-netwerk organiseren we het hele jaar door activiteiten. Regelmatig is er een uiteenzetting tijdens de lunch. Onlangs was het thema daarvan transgenders. We nemen ook sinds enkele jaren deel aan de Belgian Pride. Nieuwe ‘allies’ nodigen we uit op een trainingssessie om hen te informeren en aan te geven wat ze kunnen doen zonder dat het hen veel werk kost. Bijvoorbeeld een GABLE-sticker op hun computer kleven of je steun tonen met een vermelding in je elektronische handtekening.”

In P&G hebben veel mensen over een lange periode belangrijke inspanningen geleverd. Daardoor zijn we geraakt tot waar we nu staan. De KliQ-award is de kers op de taart en bevestigt dat het de moeite waard is. Blij en ook wel een beetje trots om deel te kunnen uitmaken van dit succesverhaal! - Lucresse Van Wonterghem

Wordt er aandacht besteed aan diversiteit bij sollicitaties?

Meganck: “Ja, dat hangt samen met de waarden en principes die we al van in het begin wilden invoeren. Die zijn dan ook al jarenlang vertaald in ons rekruteringsbeleid. We geloven erin om via rekrutering diversiteit in ons bedrijf binnen te brengen. De interviewers krijgen een training om de selectie van kandidaten zo objectief mogelijk te maken. Via software en artificiële intelligentie toetsen we het taalgebruik in onze vacatures af. Onbewust kan een omschrijving immers meer mannen aantrekken dan vrouwen. Hetzelfde geldt voor LGBT+-personen.”

Gaat de sensibilisering nog verder dan het eigen personeel, dus naar derden? Klanten en leveranciers bijvoorbeeld?

Meganck: “P&G heeft er in de laatste paar jaar doelbewust voor gekozen om de kracht van onze merken te gebruiken als forces for goodness in the world. De waarden waar we intern voor staan, willen we ook communiceren via onze producten. Zo is er een campagne met Always, die #LikeAGirl heet, om gelijke kansen voor meisjes en jongens te benadrukken. Met Ariel deden we een campagne om de man-vrouwgelijkheid te promoten.”

Nuyts: “Er is een opmerkelijke campagne van Vicks in India. Het filmpje toont het waargebeurde verhaal van een meisje dat werd geadopteerd. Haar moeder was transgender en zo kwam de inclusie van transgenders aan bod. In het Verenigd Koninkrijk was er een actie van Tom Daley en zijn echtgenoot Dustin Lance Black die een kindje adopteerden en brand ambassadors werden voor Pampers.”

Meganck: “Dat is deel van het P&G Corporate Citizenship Program. De boodschap is dat we alle mensen als gelijk zien en iedereen dezelfde kansen willen geven.”

Atleet Gus Kenworthy is Olympisch medaillewinnaar freestyle skiën, en openlijk LGBT+ . Met zijn reclame voor Head & Shoulders kwam voor het eerst de regenboogvlag in een P&G-spot in beeld op de Amerikaanse tv. © Procter & Gamble

Werken jullie samen met de vzw KliQ of andere regenboognetwerken?

Nuyts: “We zijn al van bij het prille begin bij KliQ betrokken. Eind 2017 hebben we het KliQ-charter ondertekend. Er is ook samenwerking met andere bedrijven zoals via de [email protected] events. Daarnaast staan we binnen P&G in verbinding met GABLE-netwerken uit andere landen. Zo krijgen we binnenkort alle GABLE-netwerkleiders uit Europa en zelfs Zuid-Afrika op bezoek.”

Binnen P&G is diversiteit en inclusiviteit een van de belangrijkste pijlers van ons beleid en de relevantie ervan lijkt vandaag wel groter dan ooit. Ik dacht vroeger dat alle LGBT+-rechten in België reeds verworven waren, maar integratie en respect blijven helaas een echte uitdaging. Daarom ben ik blij dat P&G die belangen zowel intern als extern verdedigt. Bedankt KliQ! - Bill Mahieu

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Nuyts: “We wachten nu op de resultaten van de inclusiescan van KliQ voor mogelijke punten om verder te groeien. Wellicht kunnen we biseksuelen en transgenders meer benadrukken, want daarover is nog minder bekend.”

Meganck: “Ik was aanwezig bij de laatste trainingssessie over genderfluïditeit. Zelfs voor doorgewinterde collega’s binnen GABLE was dat een eye opener. Er is nog heel wat materiaal om mee aan de slag te gaan. ‘Diversiteit en inclusie’ is een constant werkpunt, iedereen moet dat ontdekken. Bijvoorbeeld: wat betekent het omgaan met gender? Zijn genderneutrale toiletten nodig? Is het nodig om bij een formulier te vragen of iemand man of vrouw is?"

Ik merk dat het management het diversiteitsbeleid sterk ondersteunt.

Nuyts: “Ja, wij hebben die cultuur al. Globaal is GABLE erkend binnen P&G, al is er nog geen netwerk in elke afdeling wereldwijd. Binnen P&G worden daarvoor tijd en middelen vrijgemaakt. Echt alle chefs – en ik zeg dat niet omdat Lieven hier naast mij zit – zijn pleitbezorgers van het ‘diversiteit en inclusie’-programma.”

Meganck: “Het management steunt GABLE omdat ze inzien dat diversiteit en inclusie een winnende businessstrategie is. Een diverse organisatie is een betere organisatie op alle gebieden. Het helpt bijvoorbeeld om meer innovatie te realiseren die relevant is voor de consument.”

De titel ‘Most Inclusive Employer’ is een mooie erkenning voor alle inspanningen die we doen binnen ons bedrijf en toont hoe belangrijk het is om een werkplek te hebben waar iedereen zichzelf kan zijn. Ik ben trots op die prijs en kijk ernaar uit om verder te kunnen groeien op vlak van diversiteit en inclusie. - Aurelie Merzari

Wat betekent de award van KliQ voor jullie?

Nuyts: “Binnen P&G loopt een uitgebreid programma over diversiteit en inclusie, zodat het voor ons haast vanzelfsprekend wordt. De prijs binnenhalen heeft me wel doen realiseren dat het allemaal niet zo evident is. Ik ben blij dat ik daaraan mag bijdragen.”
 
Meganck: “Ik ben trots dat we externe erkenning kregen en ik wil daarvoor ons GABLE-netwerk bedanken. Het heeft al enorm veel verwezenlijkt. Er is over de prijs gecommuniceerd, niet alleen in België maar wereldwijd. We zijn een groot bedrijf en we winnen geregeld prijzen, maar deze titel ligt ons zo na aan het hart dat het groot nieuws was voor onze organisatie.”

KliQ Works is de vormingspartner van çavaria en richt zich voornamelijk op inclusie van seksuele diversiteit en genderdiversiteit op de werkvloer. Meer weten over hoe P&G haar waarden in de praktijk brengt? Dat kun je terugvinden op de website onder de tab ‘Our Impact’. Daar vind je meer info over hun leuze, doing what’s right.

Bron: 

Eigen verslaggeving

KliQ vzwKliQ WorksProcter & GambleGus KenworthydiversiteitinclusiewerkvloerGerelateerd nieuws: Mister Gay Belgium Jaimie Deblieck en KLiQ promoten LGBT-inclusie op het werkProcter & Gamble meest inclusieve werkgever van 2018

Toronto Pride overweegt ban op praalwagens van bedrijven en het leger

De reden voor de oproep tot ban van militaire deelnames (het leger, het gevangeniswezen…) gaat om het feit dat queer en trans personen in het bijzonder gecriminaliseerd en vervolgd worden binnen het gevangenissysteem. Militaire interventies wereldwijd zijn dan weer onevenredig gericht op mensen van kleur. Wat indruist tegen de boodschap van inclusie en verdraagzaamheid van de Pride.

Daarnaast vinden de activisten dat bedrijven ook op een andere manier dan een Pride-deelname hun steun kunnen tonen. De Pride is wat hen betreft te lang geworden. Door onder meer praalwagens van bedrijven te bannen, is er meer plaats voor de gemeenschap en de activisten, waar de Pride tenslotte echt om draait.

© ideas_dept (Wikicommans) Nood aan diversiteit

Politieagenten in uniform waren de voorbije twee edities van de Toronto Pride al niet langer welkom. Zonder uniform konden ze natuurlijk wel deelnemen aan de optocht. 

Dat er geen politie in uniform meer meeloopt tijdens de Toronto Pride is een direct gevolg van de oproep van Black Lives Matter Toronto in 2017 om de Pride inclusiever te maken voor queer en trans personen van kleur. 

Alexandria Williams liet toen optekenen dat het vieren van de politie tijdens een Pride onverantwoordelijk en respectloos is voor een gemeenschap die geconfronteerd wordt met zware controles en extreem politiegeweld. 

Daarnaast vroegen ze om meer diversiteit te hebben in de organisatie van Pride Toronto en ook meer budget voor LGBT+-organisaties die zich focussen op mensen van kleur.

Als deze ban realiteit wordt, is ze in ieder geval nog niet van toepassing op de Pride van 2019, het gaat om toekomstige events.

© The Belgian Pride Hoe zit het in België

Ook in België is er sinds een aantal jaar toenemend protest over wie er deelneemt aan de prides. Het deelnemen met een praalwagen wordt door een deel van de LGBT+-gemeenschap beschouwd als een marketingstunt die niet duidt op een werkelijk inclusief beleid binnen het bedrijf of de politieke partij in kwestie.

“The Belgian Pride vindt dat elke vereniging/overheid/groep/individu... kan deelnemen indien die de waarden en boodschap van de Pride onderschrijven en zich daar ook actief voor inzetten”, zegt Cyrille Prestianni, de voorzitter van The Belgian Pride aan ZIZO.

“The Belgian Pride verwelkomt bedrijven met open armen als inclusie en diversiteit echt leeft in hun bedrijfscultuur. LGBT+-welzijn is belangrijk is op de werkvloer”, benadrukt Prestianni, “Ook helpen bedrijven daarnaast de gemeenschap door de The Belgian Pride financieel te steunen. Met die middelen kunnen we ervoor zorgen dat andere organisaties en verenigingen voor een toegankelijk bedrag kunnen deelnemen aan de Pride.”
 

Bron: 

Eigen verslaggeving, Queerty*, De Standaard, Out, Vice

prideThe Belgian PrideToronto PrideinclusieGerelateerd nieuws: Prides in België: voor elk wat wils

Belgian Pride lanceert thema ‘intersectionaliteit’ aan de hand van opvallende animatiefilm

Het sprookje is het verhaal van een prinses die omwille van haar ‘eigenaardigheden’ wordt uitgesloten. Het verhaal leidt de kijker door haar leven en laat zien dat identiteit meerlagig is en dat net dit mensen uniek maakt. “Helaas is er net op basis van intersectionaliteit ook discriminatie en uitsluiting mogelijk”, stelt Elio De Bolle, coördinator van The Belgian Pride. 

“Met dit thema benadrukken wij dat ieder mens uniek is en recht heeft op hun plaats in de samenleving, zonder discriminatie op welke grond dan ook", zegt Rachael Moore, coördinatrice van het RainbowHouse Brussels. 

De animatiefilm bevat tal van subtiele verwijzingen. Het kasteel van de prinses is een samenstelling van stadshuizen en gebouwen in heel België: Brussel, Brugge, Gent, Antwerpen, Luik, Dinant en de watervallen van Coo. De diverse jurken van de prinses vertegenwoordigen de hele wereld: Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Azië, Europa, Noord-Amerika en Australië.

Dagelijkse realiteit voor veel personen

Rachael Moore hoort dagelijks verhalen over discrimitatie en uitsluiting. “We willen een duidelijke, inclusieve boodschap uitdragen: met #AllforOne, vanuit een solidair en intersectioneel standpunt, benadrukken wij dat elkeen uniek is en recht heeft op een plaats in de samenleving, zonder discriminatie op welke grond dan ook. Kom op voor elkaar en iedereen die nog dagelijks gediscrimineerd en uitgesloten wordt.”

Met dit thema grijpt de Belgian Pride terug naar de roots. “Vrouwen kregen het stemrecht niet zonder mannen. Wij kunnen zeker racisme, holebifobie en seksisme niet bestrijden zonder de hulp van alle witte personen. Samen kunnen we en moeten we de strijd aangaan.” voegt Rachael Moore er nog aan toe.

Er is een duidelijke link tussen het thema intersectionaliteit (of kruispuntdenken) en de Stonewall-rellen van 1969 - dit jaar vijftig jaar geleden - in New York. Die rellen zijn begonnen omdat holebi’s, transgenders en sekswerkers het beu waren dat de politie hen dagelijks lastig viel in het Stonewall Inn . Ze waren de symbolische start van de dappere strijd die de LGBTI+ gemeenschap nog steeds voert.

De Belgian Pride vindt dit jaar plaats op zaterdag 18 mei 2019.
 

Bron: 

Persbericht

The Belgian PridesolidariteitintersectionaliteitRachael MooreRainbowHouse BrusselsGerelateerd nieuws: Prides in België: voor elk wat wilsKruispuntdenken en #AllForOne staan centraal tijdens Belgian Pride 2019